2. Hvorfor ha digitale systemer for KS og HMS?

I dagens digitaliseringsspalte går vi nærmere inn på temaet KS/HMS. Det å kunne dokumentere arbeid som blir utført er stadig viktigere i bygg– og anleggsbransjen. Gjør man det digitalt, slipper man feil og unødvendig papirarbeid.

Mange av områdene man kan digitalisere handler om å gi ansatte tilgang til data og legge til rette for at de kan levere relevante data digitalt. Nettbrett eller smarttelefoner er verktøy som er tilgjengelige og fungerer. Sikker jobb analyse, generelt HMS arbeid og dokumentasjon i papirformat fungerer dårlig og blir ikke brukt. Ser man en HMS mappe på en byggeplass er den dessverre ofte til pynt (lovpålagt).

Håndteres bedre digitalt

Sjekklister og avvik håndteres også mye bedre digitalt. Det skapes gode rutiner som brukes hver gang, og man har flyt på oppgavene som sikrer at avvik blir håndtert fortløpende med varsling.

Tips: Se hvordan vår kunde Mårstig Bygg håndterer avvik digitalt på video!

Se video med Mårstig Bygg her

Gode avvikssystem snakker med økonomisystemet og sørger for at avvikene som har en økonomisk konsekvens, skaper ordrer i systemet, slik at de ikke blir «borte».

 Gevinster med digital avvikshåndtering:

· Effektiv håndtering av avvik
· Klare rutiner lett tilgjengelig hver gang, med god etablert metodikk
· Tilgjengelig for alle aktører, ansatte, kunder og samarbeidspartnere
· Skaper god dokumentasjon for gjenbruk og FDV

God og effektiv håndtering er en av de største gevinstene med et digitalt avvikssystem. Borte blir gule lapper og muntlige beskjeder. Man håndterer avvikene fortløpende og slipper å ta ting opp igjen etter leveransen.

Digital dokumentasjon kan gjenbrukes også til FDV. Vi kommer nærmere inn på FDV-dokumentasjon i en senere blogg – følg med!

Kom i gang med Mobile Worker