Mårstig Bygg: Sparer 2-3 kvelder i måneden med digitale verktøy

Mårstig Bygg: Sparer 2-3 kvelder i måneden med digitale verktøy

Daglig leder Endre Straume Mårstig

Forrige uke delte vi del 1 av intervjuet med Mårstig Bygg hvor vi var ute på prosjekt Villa Hafskor i Fusa. Der snakket vi med formann Øystein og læring Simon om hvordan våre digitale verktøy hjelper bedriften med å få kontroll på timer og KS/HMS. I denne runden er vi på kontoret med daglig leder Endre Straume Mårstig for å høre hvordan hans hverdag har endret seg etter han innførte digitale systemer.

«Jeg har fått tilbake et liv utenfor jobben»
I de ni årene siden Mårstig Bygg ble etablert, har Endre hatt flere utfordringer på kontoret. Til tross for at bedriften stadig fikk flere kunder over disse årene, er det ikke til å legge skjul på at mengden papirarbeid vokste i takt med kundemassen. Endre fikk nok av sene kvelder på kontoret med lønning og fakturering, og bestemte seg for at han hadde valget om å legge ned, eller ta grep over situasjonen:

– Det er jo fritiden min, og jeg har små unger og kone hjemme, og jeg tok en vurdering: Dette kan jeg ikke holde på med mer. Vi har fått mange dokumentasjonskrav, og vi vil være profesjonelle og seriøse, ingenting skal gå på bekostning av kunder, kvalitet og de ansatte, derfor fant vi ut at vi prøver å starte digitalt. Det var en ganske stor investering når du måtte over i alle nye systemer med en gang, men jeg føler det at vi er kommet så langt at vi tjener det inn igjen. Vi sparer det i form av færre sene kvelder og helger på kontoret.

Arbeidet som tidligere tok flere kvelder hver eneste måned, er nå gjort unna på noen minutter:

– Alt kommer automatisk inn i fakturamottaket. Tidligere tok jeg opp en stor bunke med fakturaer klokken fem og satt til klokken ti, elleve om kvelden. Nå er det gjort på fem minutter her, ti minutter der, et kvarter. Du merker ikke at du har gjort det, du slipper de lange kveldene. Samme med lønningen når den skulle kjøres, så gikk det ofte to – tre timer. Det går nå på bare noen minutter.

– Jeg har fått tilbake et liv utenfor jobben, påpeker Endre. Han legger til: Vi har mye mer kontroll og orden, og jeg merker største forskjell på kontoret, og det var det som hele tiden var meningen. De ansatte har ført timer elektronisk før, og hatt digital KS lenge, men nå snakker alt sammen og vi slipper å hente noe ut manuelt å sette inn i et nytt system selv.

Kontroll på økonomiske avvik
En ekstra viktig bonus som ble synlig etter bedriften tok i bruk digitale verktøy, er at det ble slutt på store økonomiske avvik. Tidligere opplevde Mårstig Bygg AS at de ikke fikk inn viktige inntekter på ekstraarbeid som ble gjort for kunder. Nå håndterer de økonomiske avvik med en gang de oppstår ved at kunden signerer på stedet for ekstraarbeid som må gjøres.

– Før kunne vi ha muntlige avtaler, så kom det kanskje noen uenigheter når faktura ble sendt ut. I tillegg tapte vi mye penger på endringer som vi må gjøre der og da, som vi ikke har tid til å lage pris på. Tapet her..det regnestykket tør jeg ikke å sette opp., ler Endre.

Lyst å komme i gang med en digital hverdag?
Kontakt oss ved å følge linken under artikkelen, så får du en gratis gjennomgang av våre løsninger.

Admira Bajrektarevic

Admira er utdannet innen mediefeltet, med en prisvinnende masteroppgave fra Universitetet i Bergen. Som markedsansvarlig for Mobile Worker, er hun blant annet innholdsprodusent på nettside, blogg og sosiale medier.

Vil du vite mer om hvordan Mobile Worker kan hjelpe din bedrift?

Kontakt oss i dag