Norgeshus Jos Bygg økte omsetning og inntjening med digitale systemer

I godt humør på messe! Fra venstre: Jon-Olav Sigvartsen og Geir Johansen

Forrige uke hadde vi den store gleden av å treffe Jon-Olav Sigvartsen fra Norgeshus Jos Bygg under «Vi Bygger Bergen» i Grieghallen. Sigvartsen, som i media også omtales som bygg- og anleggsbransjens «wonderboy» ga oss innblikk i hvordan hans bedrift oppnådde stor vekst etter de digitaliserte sine arbeidsprosesser både på kontoret og ute i felten. Vi deler litt av foredraget hans her, og få med deg Jon-Olav sine tips til hvordan du kan bli en digital vinner i videoen under!


Drømmen om en papirløs byggeplass
Da Jos Bygg ble en del av Norgeshus i 2010, hadde gruppen et ønske om å skape en papirløs byggeplass. Jos Bygg skulle ta del i dette prosjektet, og det med entusiasme forteller Jon-Olav:
– Det passet veldig godt med tankene vi hadde, så vi kastet oss på som pilot, og det er litt av bakgrunnen til at vi står her i dag.

Syv uker ferie og en syv dobling i omsetning

Åtte år senere har bedriften markert en rekordvekst i både omsetning og inntjening. Tallene er imponerende, bedriften gikk fra 17,8 millioner i omsetning i 2010, til 130 i 2017. Bunnlinjen har også fått en markant forbedring – fra 5-7% til nå opp til 16% av omsetningen! Men dette er ikke alt. Jon-Olav har nå muligheten til å ta ut 7 uker ferie, og han følger skoleferiene til barna:

– Bakgrunnen for det er at jeg har klart å delegere bort så mange oppgaver, så flere kan gjøre det som tidligere kun lå mellom ørene mine.

«Noen ganger må man bare stå i det»
Samtidig var det ikke bare en dans på roser å komme dit Jos Bygg er i dag. Da det første digitale systemet var på plass i 2012, var det tungvint å få jobben unna på mobilen forteller Jon-Olav. Et stort problem på den tid var rett og slett manglende internett dekning ute på byggeplassene:

-Vi hadde for dårlig dekning og fikk krasj i systemet hele tiden. De ansatte etterlyste da å få tilbake papirene sine, for de hadde rett og slett ikke tegninger og beskrivelser, så de visste ikke hva de skulle gjøre. Da er det veldig lett å sette seg inn i bilen og levere de tegningene. Men vi sa «nei»! Ring IT-support, det der skal opp å gå. Vi kan ikke backe ut nå, vi må bare stå i det, og det tror jeg er en av årsakene til at vi klarte å få til en endring. 

Enklere hverdag med mer kontroll
Jos Bygg sine tall og gevinster imponerer, og selv om de ikke er Mobile Worker brukere, kan våre egne kunder underskrive på at de opplever like store fordeler med våre løsninger. Daglig leder i Byhus AS får fakturert ekstraarbeidet sitt som byggeleder mye mer nøyaktig, og han gikk fra å fakturere 300 timer til nesten 600 i fjor! Lignende opplevelser med Mobile Worker finner du også fra våre andre kunder på bloggen her. 

Vårt prosjektstyringsverktøy er supert for deg i bygg- og anleggsbransjen. Vi gir deg en enklere hverdag hvor du får kontroll på alt fra timeregistrering, fange ekstraarbeid, dokumentdeling, elektroniske mannskapslister og mye mer! Har du lyst på en uforpliktende gjennomgang av systemet vårt? Kontakt oss under, og vi vil hjelpe deg videre.

Kom i gang med Mobile Worker