Digitalisering – Det store ordet i alle bransjer om dagen

For kort tid siden presenterte markedssjef Geir Johansen noen viktige synspunkt rundt digitaliseringen av bygg- og anleggsbransjen i en artikkel hos Byggfakta. Trenden om å snakke om digitalisering tar ikke slutt, men hva er egentlig digitalisering og hva betyr det for en bedrift?

Slik vi definerer det, så handler digitalisering  først og fremst om å bygge digital kompetanse og forenkle arbeidsprosesser. Digitalisering er overgangen fra at IT er et støtteverktøy i til at det er en del av bedriftens kjernevirksomhet og grunnlag. Som Erna Solberg fortalte under Byggedagene, så handler digitalisering også om å være i konstant bevegelse og ville foreta endringer.

Må satse mer på digital kompetanse
“Kan det du driver med i dag, gjøres smartere og billigere? Er svaret ja, bør du raskt finne ut hvordan, før noen andre gjør det for deg!” . Uttalselsen kommer fra foredragsholder Hans-Petter Nygård-Hansen, og hans sitat oppsummerer realiteten norske bedrifter er nødt til å forholde seg til i dag. 

For 10-20 år siden hadde mange bedrifter ansatt en IT ansvarlig som tok seg av drift av interne systemer, PC-er og annet. Den IT-ansvarlige var kanskje den som kunne mest om IT, men ofte lite om forretningsprosesser. I dag har man normalt ikke en som er engasjert til IT i organisasjonen, man setter enten oppgavene ut eller har det meste på nett. Det som da står igjen er at bedriftens ledelse og styre må orientere seg rundt om i markedet etter de beste løsningene for å effektivisere. Her kommer bedriftens digitale kompetanse inn. Digital kompetanse = Forretnings- og teknologiforståelse x vilje og evne til endring. Fordelene med å digitalisere er store, likevel ser vi at mange bedrifter synes det er vanskelig å ta det første steget.

Årsakene til dette er ofte gjentakende:
         – Redsel for endring
         – Manglende totaloversikt i bedriftens prosesser
         – Manglende oversikt over muligheter i eksisterende systemer
         – Manglende digital kompetanse

Byhus AS bruker Mobile Worker – en digital vinner!

Alle kan bli digitale vinnere med riktige tiltak 
Mobile Worker deler noen enkle råd for daglige ledere i bedrifter med 10-20 ansatte:
1) Bli kjent med alle prosessene i bedriften og finne ut om de kan effektiviseres
2) Finn ut om de systemene vi har er gode nok til å få jobben gjort
3) Få vekk alle papirer som kan erstattes med digitale løsninger
4) Bruke færrest mulig leverandører, eller integrer systemene der du kan
5) Kontinuerlig ønske om forbedringer
6) Sørg for at systemene driftes utenfor bedriften, drift er ikke kjernevirksomhet
7) Sørg for at systemene er tilgjengelig der medarbeidere er/tilgjengelig i skyen
8) Godt e-post system. Office 365 fra Microsoft har kalender, er sikker og  på mange plattformer
9) Sørg for at alle ansatte blir digitale leverandører
10) Vær synlig på sosiale media

Når man har gått til det skritt å oppgradere eller kjøpe nye programvareløsninger, er det viktig at man sørger for å:
– Forankre løsningen i organisasjonen. Få med de viktigste medarbeiderne fra starten
– Bruk tid og penger på tilpasninger og oppsett for å få maksimal verdi
– Ledelsen må være involvert ikke bare ved innkjøp, men også i implementeringsprosessen
– Sett av tid og penger nok til opplæring, om ikke kan det bli lenge til man ser resultater
– Gjennomfør. Ikke gi dere før målet er nådd

Vi i Mobile Worker jobber for å gjøre stegene mot digitaliseringen enklere, og vi ønsker å gi våre kunder en god opplevelse med digitale verktøy. Under kan dere se et videoklipp fra Geir Johansen sitt seminar om digitalisering og de økonomiske fordelene med å gjøre en digital overgang.

Kom i gang med Mobile Worker