8. Hent kunder med digital markedsføring

I ukens siste digitaliseringsblogg nr. 8, tar vi for oss et viktig tema som vi mener mange har nytte av i bygg- og anleggsbransjen. Vår siste artikkel handler nemlig om verdien av å synliggjøre sin bedrift på nett. Dessverre ser vi en tendens til at bedrifter i bygg- og anleggsbransjen ikke henter ut nok potensiale av sine hjemmesider, Facebook og andre digitale kanaler hvor man kan fortelle om sine tjenester og bygge tillit underveis. Derfor kommer vi med noen av våre viktigste tips her.

Digital markedsføring er en kilde til inntekt

Studier viser at 90 % søker etter tjenester og produkter på Google før et kjøp. Er du ikke synlig i denne prosessen mister du potensielle kunder og inntekt. En brukervennlig hjemmeside med godt innhold, god teknisk struktur og mobil versjon er et viktig første ledd her.

Kom i gang med egne nettsider  

Hjemmesiden er nemlig avgjørende for å få synlighet i søkemotorer og troverdighet til deg som leverandør. For å få til dette bør man tenke på:

– Bruk tid på god tekst og bilder (Få hjelp med SEO!*)
– Vis frem referanser i eget menypunkt
– Ha brukervennlig navigering og mobil versjon på plass
– Sørg for at kontaktskjema virker og blir besvart innen rimelig tid
– Sats på video: dette bygger tillit og kan øke henvendelser
– Få web-ansvarlig til å ta seg av tekniske problemer når de oppstår

Ta i bruk Facebook 

Mange har i dag en egen Facebook profil, men Facebook er også en flott plattform for markedsføring i bedriftsammenheng. Stadig flere studier viser at forbrukere sjekker Facebook sider som en del av kjøpeprosessen. Noen av fordelene er:

– Kjapt og enkelt å opprette en egen bedriftsside
– Du kan få vurderinger på tjenestene dere utfører
– Det kan være lettere for potensielle kunder å ta kontakt
– Lavere terskel for publisering av video og bilder «i farten» – alt må ikke være perfekt!

Få hjelp ved behov

Vi ser at mange av våre kunder i bygg- og anleggsbransjen har utfordringer med å komme i gang med å bli synlig digitalt. Derfor råder vi også deg til å få hjelp av profesjonelle, og engasjer gjerne yngre krefter i bedriften som har interesse for sosiale media og digitale verktøy. *Last også ned sjekklisten vår på bildet med noen sentrale markedsbegreper for å få mer kunnskap på området selv.

Et eksempel på en bedrift man kan kontakte er Vangdal Regnskap, en av våre samarbeidspartnere som tilbyr denne type tjenester. Deres satsing på dette området gir uttrykk for hvor viktig digital markedsføring er i det å drive forretning i dag.

Husk at digital markedsføring er en kontinuerlig prosess!

Dersom man tror at man er ferdig med en hjemmeside eller Facebook-side etter at den er opprettet, tar man feil. Potensielle kunder legger fort merke til utdatert innhold, og da risikerer man å fremstå som mindre relevant enn sine konkurrenter. Sørg for å vie nok tid til denne jobben, og husk at alt du publiserer skal være nyttig i kundens vurderingsprosess!

Lykke til!

Kom i gang med Mobile Worker