Hva skjer etter korona for deg i bygg- og anlegg?

Hva skjer etter korona for deg i bygg- og anlegg?

Konsekvensene for mange bedrifter, også i bygg- og anleggsbransjen, er muligens større og tyngre enn først antatt. Vi kommer alle til å merke koronavirusets effekter i lang tid, men det er kanskje da det er lurt å bruke litt tid på å tenke på andre ting enn det som normalt fyller hverdagen.

Nå som korona har slått inn, har det allerede fått konsekvenser som handler om at vi ikke bør treffes fysisk. Det som da kan være en idé, er å tenke som en bedriftseier som tok kontakt i går:

Han ville investere i digitale verktøy som gjorde at ansatte ikke måtte komme på kontoret med papirer lengre. Denne bedriften hadde manuelle timelister, og nå var tiden inne for å gjøre denne endringen mente han.

Det er i motbakker det går oppover
Når de første dagene etter nedstengningen og konsekvensene av disse har lagt seg, er det mulig å bruke tiden til å lete etter forbedringspotensiale i bedriften. Det heter seg jo at det er i nedgangstider man skal se framover, og enten går det bra, eller så går det over.

Sett bedriftens konkurransekraft i forsetet
Vi har tidligere laget en blogg serie om digitalisering. Her lufter vi 8 forskjellige tips om hvordan bli kvitt papirene og digitalisere bedriften samtidig!

Der er det også vist til at digitaliseringen i norsk næringsliv ikke er kommet langt nok, eller har tatt ut sitt potensiale. Fra 2018 til 2019 har digitaliseringsgraden økt fra 47 til 54 % ifølge Visma Digital index for 2019.

Når det gjelder timeføringsløsninger er det fortsatt 26% av bedriftene som bruker papir i arbeidet med timelister og lønn ut i fra samme rapport.

Digitalisering skaper verdier
Husk at digitalisering er automatisering, forenkling og mobilitet, og er med på å redusere «hæssel og støy». Med digitalisering kan man oppnå store besparelser, bedret konkurranseevne og få mer fornøyde kunder og ansatte.

Et eksempel er at man bruker noen dager i måneden på å punche data som kunne vært digitale. Timepris på ansatte blir fort 500,- og ganger man med 14 (2 dager) og 12 mnd. er dette alene 84 000 i året. 2 dager spart er alene kostnader som dekker mange gode digitale løsninger.

Vårt råd er å komme i gang nå

  • Finn ut hvilke områder dere sliter mest med manuelle løsninger
  • Er det papirbaserte løsninger som kan digitaliseres?
  • Kan måten man jobber på i dag forenkles eller settes ut?
  • Start i en ende, ta et og et område om gangen
  • Om du velger nye systemer, sørg for at de er web-baserte i skyen
  • Sørg for at systemene har åpne API (programvarekoblinger) som snakker sammen
  • Lag en plan og følg den

Dersom dere ønsker råd og veiledning er vi klare til å bistå. Vi vil være tilgjengelige på telefon 56 59 93 30 og videomøter i ukene som kommer. Du når oss også ved å ta kontakt via knappen under artikkelen!

Geir Johansen

Geir har utdanning innen boreteknologi i oljebransjen, men endte i IT bransjen fra slutten av 1980 tallet. Han har arbeidet med logistikk, finansieringsløsninger, driftsløsninger og økonomisystemer, i stilling som daglig leder, markedsdirektør og regionssjef.

Vil du vite mer om hvordan Mobile Worker kan hjelpe din bedrift?

Kontakt oss i dag